Facteurs socio-économiques, psychologiques et environnementaux de l’obésité : vers une meilleure compréhension pour de nouvelles perspectives d’action - INRAE - Institut national de recherche pour l’agriculture, l’alimentation et l’environnement Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Cahiers de Nutrition et de Diététique Année : 2021

Socio-economic, psychological and environmental factors of obesity: Towards a better understanding to open new perspectives for action

Facteurs socio-économiques, psychologiques et environnementaux de l’obésité : vers une meilleure compréhension pour de nouvelles perspectives d’action

Résumé

Now considered as a global "epidemic" by the World Health Organization (WHO), obesity is placed at the extreme end of the malnutrition continuum and affects almost all populations. The most frequently cited cause of obesity is a disturbance in the energy balance resulting from too much energy intake coupled with insufficient energy expenditure (i.e. a positive energy balance). The reasons for this imbalance are many and varied, which makes obesity a pathology with multifactorial origins, constituting a challenge for public health policies and for practitioners. The new knowledge on the socio-economic, psychological and environmental factors of obesity reviewed in this article provides the basis for new approaches to prevent and reduce the high prevalence of obesity.
Fichier principal
Vignette du fichier
S0007996021000936.pdf (1.27 Mo) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)

Dates et versions

hal-03349599 , version 1 (22-08-2023)

Licence

Paternité - Pas d'utilisation commerciale

Identifiants

Citer

Marine Mas, Marie-Claude Brindisi, Stephanie Chambaron. Facteurs socio-économiques, psychologiques et environnementaux de l’obésité : vers une meilleure compréhension pour de nouvelles perspectives d’action. Cahiers de Nutrition et de Diététique, 2021, 56 (4), pp.208-219. ⟨10.1016/j.cnd.2021.06.001⟩. ⟨hal-03349599⟩
50 Consultations
36 Téléchargements

Altmetric

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More