The theory of social representations to measure the perception of the social object “management”. Application in government civil service
La théorie des représentations sociales pour mesurer la perception de l’objet social « management ». Application dans la fonction publique d’État
Résumé
The objective of this article is to show how the approach to social representations allows identifying relations that individuals have with a social object. It first presents the study on social representations that constituted my Master’s degree dissertation on occupational psychology and organizations at the central
administration of regional affairs of Bourgogne – Franche - Comté in 2017. The objective of this study was to verify, in a context of the reorganization of government services, whether management practices and certain personal characteristics have an effect on social representation. I am particularly interested in the impact of status, experience and generation on the perception of management by managers and those they manage.
I was then able to exploit this work on social representations in the INRA. In the framework of my functions as administrator of the Agroecology joint research unit, in 2019-2020 I carried
out a study on the image of the Serres-4PMI platform (Plant Phenotyping Platform for Plant and Micro-organism Interactions), attached to the joint research unit, which was then faced with difficulties. The aim of this approach was to objectivize the perception that the users had of the “greenhouse” and “4PMI” tools in order to propose an action plan.
These two studies show that whatever the social object, the social representations approach is capable of producing knowledge that characterizes the diversity of actors and their interrelations with the object studied. It above all permits clarifying the object under debate, and developing the capacity to propose paths of improvement.
L’objectif de cet article est de montrer comment l’approche des représentations sociales permet d’identifier les rapports que les individus entretiennent vis-à-vis d’un objet social. Il présente, d’abord, l’étude sur les représentations sociales qui a constitué mon mémoire de Master en psychologie du travail et des organisations au sein du Secrétariat Général pour les Affaires Régionales de Bourgogne-Franche-Comté, en 2017. L’objectif de cette étude était de vérifier, dans un contexte de restructuration des services de l’État, si la pratique du management et certaines caractéristiques personnelles avaient un effet sur la représentation sociale. Je me suis intéressée, en particulier, à l’impact du statut, de l’expérience et de la génération sur la représentation du management par les managers et les managés.
J’ai pu ensuite exploiter ce travail sur les re présentations sociales au sein de l’INRA. Dans le cadre de ma fonction d’administratrice de l’UMR Agroécologie, j’ai réalisé, en 2019-2020, une étude d’image de la plateforme Serres 4PMI (Plant Phenotyping Platform for Plant and Micro-organism Interactions), adossée à l’UMR, qui rencontrait alors des difficultés. Le but de cette démarche était d’objectiver la perception que les utilisateurs avaient des outils « serres » et « 4PMI » afin de proposer un plan d’action.
Ces deux études nous montrent que, quel que soit l’objet social, l’approche des représentations sociales permet de produire un savoir qui caractérise la diversité des acteurs et leurs interrelations à l’égard de l’objet étudié ; elle permet, surtout, d’éclairer l’objet qui fait débat et de développer le pouvoir d’agir, en proposant des axes d’améliorations.
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