Evolution of the food retail landscape in developing countries: Lebanon as case study - INRAE - Institut national de recherche pour l’agriculture, l’alimentation et l’environnement Accéder directement au contenu
Thèse Année : 2023

Evolution of the food retail landscape in developing countries: Lebanon as case study

Evolution du paysage de la distribution alimentaire dans les pays en développement : le Liban comme étude de cas

Résumé

The issue of supermarketization – the expansion of modern food retailers in competition with traditional food retailers – is important because of its potential impact on all actors within the agri-food system. The process of supermarketization may prevent small producers from accessing larger markets, reduce food security, and accelerate the nutrition transition among consumers. Building on the “Big Middle” theory, which considers both change and innovation at the store level as well as the broader retail environment, this research explores how supermarkets have entered and developed in the Lebanese food market. Secondary and primary data collected before and after Lebanon’s economic, political, and health crises show that the extent of supermarketization in Lebanon is lower than that observed in other developing countries, reflecting some resistance by traditional food retail. The analysis of consumer discourse and the observation of points of sale, viewed through the contributions of “Consumer Culture Theory,” offers a more compelling explanation of the co-creation of modern food retailing. This research extends previous research conducted in other regions, shows the extent of supermarketization within the MENA region with implications for food retail managers, and offers insights into the service offering of modern food retailers and the meaning-making processes of consumers at a particular moment in Lebanon’s food retail environment.
La question de la supermarketisation - l'expansion des détaillants alimentaires modernes en concurrence avec les détaillants alimentaires traditionnels - est importante en raison de son impact potentiel sur l’ensemble des acteurs du système agroalimentaire. Le processus de supermarketisation peut empêcher les petits producteurs d’accéder à des marchés plus vastes, de réduire la sécurité alimentaire et d’accélérer la transition nutritionnelle chez les consommateurs. Sur la base de la théorie du "Big Middle" qui considère à la fois le changement et l'innovation au niveau des magasins ainsi que l'environnement de vente au détail plus large, cette recherche explique comment les supermarchés sont entrés et se sont développés sur le marché alimentaire au Liban. Les données secondaires et primaires collectées avant après les crises économiques, politiques et sanitaires qu’a connu le Liban montrent que l'étendue de la supermarketisation au Liban est inférieure à celle observée dans d’autres pays en développement, reflétant une certaine résistance du commerce alimentaire traditionnel. L’analyse des discours des consommateurs et l’observation des points de vente, à la lumière des apports de la théorie “Consumer Culture Theory”, nous a amenés à mieux expliquer la co-création du commerce de détail alimentaire moderne. Cette recherche permet d’étendre les recherches antérieures menées dans d'autres régions, montre l'étendue de la supermarketisation de la région MENA avec des implications pour les gestionnaires de la distribution alimentaire, et offre un aperçu de l'offre de services modernes détaillants alimentaires et les processus de création de sens des consommateurs à un moment particulier dans l'environnement de la vente au détail alimentaire au Liban.
Fichier non déposé

Dates et versions

tel-03956163 , version 1 (25-01-2023)

Identifiants

  • HAL Id : tel-03956163 , version 1

Citer

Rachel A. Bahn. Evolution of the food retail landscape in developing countries: Lebanon as case study. Humanities and Social Sciences. Institut Agro Montpellier, 2023. English. ⟨NNT : ⟩. ⟨tel-03956163⟩
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