Beef meat consumer attitudes regarding animal welfare: A regional comparison across the Pyrenees
Attitudes de consommateurs de viande bovine vis-a-vis du bien-être animal : une comparaison régionale dans la zone pyrénéenne
Résumé
Attitudes towards animal welfare (AW) were investigated in two Spanish and two French regions located on both sides of the Pyrenees (n=1213). Two scores were used: one measuring the importance of 11 good practices for AW and one evaluating the consumers´ trust in the action of the stakeholder. Items linked with animal life conditions received the highest importance scores. Trust scores were lower than importance scores. Significant differences were found across regions for trust in farmers’ practices. Finally, socio-demographic characteristics and meat purchase and consumption habits explained part of the attitudinal differences observed among respondents.
Depuis les années 1980, la sensibilité des consommateurs vis-à-vis des conditions d’élevage des animaux s’est accrue sous l’effet des campagnes de communication des associations de protection animale et de l’apparition de plus en plus fréquente de cette thématique dans les médias. Le niveau de confiance des consommateurs dans les produits qu’ils achètent tient à la perception de la fiabilité des informations qui leur sont transmises et des moyens mis en œuvre pour certifier le respect des engagements de la chaîne de production (Olynk & Ortega, 2013). Cette contribution étudie les attitudes des consommateurs de viande bovine de quatre régions pyrénéennes vis-à-vis du bien-être animal (BEA) en distinguant l’importance accordée à ce thème et la crédibilité des engagements pris.
Domaines
Sciences de l'Homme et SociétéOrigine | Fichiers éditeurs autorisés sur une archive ouverte |
---|