The innovation in agrofood firms in Algeria: market pull or management push?
Résumé
This paper analyses innovation's determinants in a context of economic liberalisation. We base on data collected from a survey of a sample of agrofood companies in Algeria. Liberalisation reforms undertaken since the mid 90 's generated two major modifications in Algeria's economy. The first modification concerns the structure of supply, which evolved in favor of the private sector. The other modification is materialised by a revival of domestic demand. In the context of emerging competition, we base on Schmookler's demand-pull model to show that innovations produced by algerian companies find their roots in the characteristic of domestic demand, rather than by managerial models.
Cette communication analyse les déterminants de l’innovation dans un contexte de libéralisation économique. Nous nous appuyons sur les données d’une enquête réalisée auprès d’un échantillon d’entreprises agroalimentaires en Algérie. Les réformes de libéralisation entreprises du milieu des années 1990 ont engendré deux conséquences majeures. La première concerne une modification des structures de l’offre à travers une reconfiguration du tissu industriel en faveur du secteur privé. La seconde est matérialisée par une relance de la demande intérieure. Dans un contexte concurrentiel naissant, et à partir du modèle Demand-pull de Schmookler, nous montrons que les innovations produites par les entreprises trouvent leur fondement dans les caractéristiques de la demande intérieure, plutôt que dans les formes managériales.
Domaines
Sciences de l'Homme et Société
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
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